torsdag 1 mars 2012


I morgon har en vecka gått sedan mammas begravning..

i en vecka har jag funderat å funderat på hur människor egentligen fungerar..

Begravningen flöt fint å det blev en blandning av svenskt å kroatiskt,precis så som vi är i familjen..Mixade..
En vacker kroatisk låt om en ängel blandat med mammas favoriter Lasse Stefans som sjöng om samma sak.

det blev en lite skara som fanns med denna dag varav 5 stycken "tanter" som blivit mammas vänner under dessa 4 år hon bodde på sin senaste adress.Även mammas granne från den förra adressen kom å dom hade ju varit grannar/kännt varann i över 14 år..
Min moster å hennes äldsta son kom men det finaste enligt min mening var min pappas landsman!Trots att kontakten på senare år mer eller mindre var obefintlig så fanns han som vittne den dagen då mina föräldrar gifte sig å nu denna dag då det var dax att ta farväl..Han kom i sällskap med ytterligare en man ifrån pappas hemland,en man som jag minns sedan barnsben å bara av å höra hans namn så kommer ett leende upp på mina läppar.Tänk att dessa "bubbar" kom på 60-talet å trots olika yrken å familjer så finns dom där för varann i vått å torrt..

Jag hade med mig dom 3 stora grabbarna..Dom ville följa med å finnas där för sin MORFAR !!
Vi satt ner samma kväll som vi gjort i ordning mamma å jag berättade om morfar å hur han mår.Det fanns ingen tvekan om att vi ALLA var överrens om att pappa/morfar behövde oss där.Å så fick det bli!!
Att det sedan bestämdes dagen efter (torsdagen)att pappa skulle åka med oss hem efter begravningen på fredagen kändes så skönt.

Min pappa kände även att det skulle kännas konstigt om vi inte hade nån fika efter själva begravningen å detta hade min syster ingen ork till.Jag förstår att min syster å hennes sorg ihop med ångest inte vill sitta ner efteråt men eftersom pappa ville så kände jag att jag löser detta för pappas skull.
Sagt å gjort..Nina å hennes man åkte å handlade gjorde toppen goda å fina mackor samt kakor å saft.Själv jagade jag runt via kyrkan som begravningen skulle äga run i samt vidare till pastoratet där mamma var bosatt.
Efter några timmar var allt löst,precis eftermiddagen innan var allt löst.Vi hade ett församlingshem å fika för dom som ville..

Medans jag stod i klippning av grabbarna å strykning av skjortor å övriga kläder så hade min älskade vän fullt upp i å fixa sååå smarriga smörgåsar med olika pålägg å grönsaker.. DETTA ÄR EN RIKTIG VÄN SOM BARA DYKER UPP Å FINNS DÄR PRECIS HELA TIDEN <3 TACK GUMMAN å GUBBEN me för den delen ;)

Det blev väldigt jobbigt för 2 av grabbarna stack ner händerna i fickorna när dom tog på sig kostymen..I kostymen låg bladet ifrån Leo´s begravning..Tårarna sprutade å jag kunde bara svälja å trösta.Den typen av rysning då jag såg den lilla foldern med Leo´s namn på ihop med en hand som hade en sovande bebis i å dikterna samt psalmerna som stod fint uppradat..Jag ryser nu genom å bara prata/skriva om det..
Så overkligt men ändå verkligt,ja vår verklighet helt enkelt...suck...kommer ALDRIG att komma över detta..ALDRIG !!!
Men jag klarade å hålla mig å mina känslor å fick lugnat ner grabbarna..

Dagen D..
Det kändes knepigt å se människor som jag bara tidigare sett flyktigt,iofs var det bara 3 st av mammas grannar för dom andra två har jag träffat mer.1 av dom är trots allt min systers barndomsvän å den andra kom alltid över å rökade ihop med mamma.

När själva begravningen var över å kistan sänkts ner berättade prästen att det fanns kaffe å fika för den som ville å vart.
Nina å hennes man körde min bil med prästen å mina pojkar eftersom jag fick köra pappas.Pappa åkte med sina landsmän vilket va skönt att dom tog hand om pappa på sitt vis å detta var precis vad han behövde..

Jag har inte varit på så många begravningar men jag vet i alla fall att man brukar ta familjen i hand å beklaga sorgen..DETTA skedde INTE mig..Mammas grannar kramade om min syster å min pappa men mig tittade dom på uppifrån å ner..
Precis då jag skulle gå mot pappas bil kommer min systers barndomsvän fram å tar tag i mig.Hon kramar om mig å viskar till mig att hon beklagarsorgen.Jag tackade henne 2 gånger..1 gång för orden å 2:a gången för att hon av alla hade vett nog att uppföra sig på en dag som denna !!

Jag behöver nog inte berätta att dessa 5 "tanter" INTE kom å fikade..
Mammas äldsta granne från den tidigare adressen,pappas 2 landsmän,moster å min kusin,Nina å hennes man,mina 3 grabbar,prästen,pappa å jag..Vi åkte å satt ner å pratade om div.olika minnen och allt annat mellan himmel å jord..
Detta va en skön stund å man såg på pappa att detta hjälpte honom.Jag hade under hela akten i kyrkan och vid jordfästningen hållit min pappas hand,men nu satt han en bit längre ner vid bordet intill prästen å sina barndomsvänner :)

Alla hann samla sig,smälta lite om man kan säga så.När vi sagt hejdå till folket så hade Nina å hennes man med lite hjälp ifrån mina grabbar städat undan å det blev dax för att åka hem.

Jag körde pappas bil å vi åkte hem till pappa för å byta kläder å få med sig lite ombyten nu när han skulle med oss hem ett par dagar.Nina å hennes man fick med sig min snart 13 å dom andra 2 grabbarna åkte med morfar å mig.

Vi tog vägen om graven innan vi åkte hem till oss å dom hade redan fyllt igen å lagt upp alla blommor..

Vi tog en time out..Bara umgås med pappa/morfar va helt underbart..JAG ÄLSKAR MIN PAPPA ÖVER ALLT ANNAT !!!

Har alltid gjort det men nu först tror jag att jag kan få lov att göra det utan någon som försöker förstöra det...

2 kommentarer: